Week voor de Gezonde Jeugd: de 30 minuten van Herre


In de week voor de Gezonde Jeugd komen al onze ambassadeurs voorbij. Wat kun je doen in dertig minuten voor een gezondere leefomgeving, een gezondere jeugd of een gezonde leefstijl? Vandaag de dertig minuten van Herre. Over wat hij in 30 minuten doet om de dag ietsje gezonder door te komen.

 

Wat zijn nou 30 minuten? Die zijn zo voorbij. Worden ingevuld door de waan van de dag. ’s Ochtends in 30 minuten klaar maken voor de dag; douchen, aankleden, brood smeren. Snel naar het werk, waar afspraken ook niet te veel tijd mogen kosten, want alles ‘moet’ efficiënt ingepland worden. En dan op tijd weer bij de BSO zijn of snel nog even sporten voor een goed gevoel. Binnen 30 minuten een snelle hap op tafel toveren. De rat-race van alle dag. Het gevoel van geleefd worden en het ‘moeten’.

 

Maar wat als je elke dag verplicht 30 minuten aan jezelf moet besteden? Wat ga je dan doen? Wat geeft je energie?

 

Sinds de geboorte van onze dochter in december heb ik, zoals alle nieuwe ouders, behoefte aan slaap. Ik ervaar aan den lijve hoe het is om minder slaap te hebben. Maar goed, ik heb daar momenteel niet 100% controle over. Sporten werkt bij mij altijd en dan het liefst in de buitenlucht. Ik houd ervan doelen te stellen en deze te behalen. Zo houd ik de segmenten op Strava (recordje hardlopen op bepaalde stukken) in de gaten en neem ik het graag op tegen mijn vrienden. Dat competitieve zit gewoon in mij. Maar zo intensief hoeft het niet elke dag. Als ik me ’s avonds even wil ontladen, maar het vies weer is, doe ik soms een 7 minute work-out (een app of te vinden op You Tube). Het is maar heel kort en een kleine moeite, maar het zorgt ervoor dat mijn hoofd weer fris is. Doe dit trouwens niet vlak voor het slapen gaan, want dan bruist de adrenaline nog door je lijf als je in bed ligt, en slaap je voorlopig nog niet. Thuis zullen ze daar vast wel blij mee zijn trouwens. Kan ik nog even een paar rondjes over de bovenverdieping lopen om onze dochter in slaap te wiegen. Misschien is dat voorlopig nog wel het beste idee voor mij: 30 minuten eerder naar bed gaan. Truste mensen!

Terug naar het nieuwsoverzicht

Contact

Nuchter Over Gewicht
Postbus 612
8901 BK Leeuwarden

Bezoekadres:
Harlingertrekweg 58
Leeuwarden

T. 088 229 9179
E. info@nuchterovergewicht.nl